1. Rizika prodeje nemovitosti. Pozor na podvodníky?

Průměrný člověk prodává nebo kupuje nemovitost jednou, dvakrát za život a většinou se jedná o milionové hodnoty. Těch, kteří přišli o střechu nad hlavou anebo nikdy nedostali celou kupní cenu, je mnoho. Následující doporučení Vám pomohou výrazně zvýšit bezpečnost a snížit rizika spojená s prodejem nemovitosti:

  • Zjistěte si, jestli se na prodávanou nemovitost vztahuje povinnost předložit průkaz energetické náročnosti budovy, tzv. energetický štítek (pokuta je až 100.000 Kč).
  • Pokud se dožaduje prohlídky člověk, který se chová nestandardně, nepouštějte ho do domu. Může se jednat, v tom horším případě, o tipaře pro zloděje.
  • Sepsání kupní smlouvy svěřte advokátovi. K úschově kupní ceny využijte advokátní úschovu (je nejlevnější a se stejnou zárukou jako notářská nebo bankovní). Věřte, že právních rizik je mnoho. Prodej nemovitosti není prodej auta.
  • Nepředávejte nemovitost dříve, než bude zaplacena celá kupní cena a nový majitel uveden na listu vlastnictví.
  • Nezapomeňte při předání sepsat předávací protokol a zaznamenat stavy energií.
  • Pokud prodáváte nemovitost v osobním vlastnictví, máte povinnost daňové přiznání podat nejpozději do konce třetího měsíce následujícího po měsíci, v němž byl zapsán vklad práva do katastru nemovitostí (nebo nabyla účinnosti smlouva o úplatném převodu vlastnictví k nemovitosti, která není evidována v katastru nemovitostí).
  • Nezapomeňte také do konce ledna následujícího roku nahlásit finančnímu úřadu změnu u daně z nemovitostí.
  • Zjistěte si, zda je příjem z prodeje osvobozen od daně z příjmu.

Zvažte, zda není lepší věnovat se své práci nebo koníčkům a prodej nemovitosti přenechat profesionálovi. Statistiky jasně ukazují, že dobrý realitní makléř dokáže Vaši nemovitost prodat až o 6% dráž.

V případě jakýchkoliv dotazů nás neváhejte kontaktovat.

2. Proč je velmi důležité nastavit správně prodejní cenu?

Při prodeji nemovitosti platí víc, než kde jinde, že čas jsou peníze. Největšímu zájmu na trhu se vždy těší nově nabízené nemovitosti. V tuto dobu je největší šance prodat za nejvyšší cenu. Pokud zahájíte prodej s nereálnou cenou s tím, že když tak potom slevíte, nebude to fungovat. I když později slevíte, zájemce už se k této nemovitosti většinou nevrátí nebo v mezidobí již koupil jinou. Je třeba také zapomenout na Váš osobní vztah k tomu, co jste kde vybudovali nebo opravili. Nikdo Váš dům nekoupí za vyšší cenu jen proto, že jste něco postavil sám a stálo Vás to spoustu úsilí nebo si potřebujete za utržené peníze koupit dva byty. Jakmile se rozhodnete prodávat, Vaše nemovitost se stává jen zbožím na realitním trhu, kde panuje tvrdá konkurence.

Reálnou tržní cenu Vaší nemovitosti si můžete stanovit sám nebo Vám ji zdarma můžeme navrhnout.

3. Jak připravit nemovitost na prohlídku?

Bylo u Vás už několik zájemců, ale nikdo nekoupil? Dáme Vám 5 doporučení jak lépe prodat Vaši nemovitost.

  1. Úklid.

    Nemovitost plná nepořádku se těžko prodává. Vytváří dojem malého, neútulného a ne velmi udržovaného domova. Nepořádek snižuje cenu Vaší nemovitosti. Úklid by mela být věc číslo jedna.

  2. Budiž světlo!

    Odhrňte všechny závěsy, žaluzie, rolety. Vytvořte dojem většího, útulnějšího a světlejšího domova.

  3. Malování!

    Dejte svému majetku dotek čerstvého nátěru a ujistěte se, že je to neutrální barva. Dovolí to potenciálním kupcům nastartovat představivost: jak mohou zařídit pokoje, dům, byt.

  4. Krásná nemovitost ale nevoní to tam!

    Zapáchající dům (byt) SE NEPRODÁ. Požádejte přítele nebo člena rodiny, aby pohlídal psa, kočku, křečka. Uschovejte všechny předměty, které patří domácímu miláčkovi. Otevřete před prohlídkou okna, Vy doma nic necítíte, citlivé nosíky zájemců mohou ale zachytit více.

  5. Co nejméně přihlížejících!

    Když prodáváte svoji nemovitost zůstaňte v jedné místnosti nebo pošlete členy rodiny na procházku. Prohlídka bez mnoha přihlížejících dovolí zájemci rozhlédnout se a vychutnat si svobodněji vše okolo. Hladina pohodlí potencionálního kupujícího je vyšší, když je dům prázdný.

4. Co když zájemci nevolají?

Pokud máte správně nastavenu prodejní cenu, je třeba upravit prezentaci. Základem jsou kvalitní fotografie, případně video a obsahově dobře zpracovaný popis nemovitosti.

Dalším důvodem může být inzerce na nesprávných serverech. Většina samoprodejců inzeruje na jednom nebo dvou inzertních serverech a očekávají rychlé reakce zájemců. Často se jedná o servery, kde lze inzerovat zdarma. Návštěvnost těchto serverů je však velmi slabá. Ty nejnavštěvovanější servery jsou vždy placené. Rozhodně se vyplatí zaplatit pár set korun za takovou inzerci. Vaše šance prodat se tím zvýší o stovky procent. Je však mnoho dalších nástrojů, jak prodat nemovitost...

5. Uvažujete-li o prodeji s RK, vyberte si vždy jen jednu.

Nepřipravujte sami sebe o peníze! Pokud se rozhodnete prodávat s více kancelářemi, dobrovolně jste se připravili o cca 15% ceny nemovitosti. Jedním z největších omylů při prodeji nemovitosti je představa, že v případě nabízení nemovitosti více kancelářemi, je větší šance prodat. Proč to tak není a jak reaguje potenciální kupující, který hledá svou vysněnou nemovitost?

  • Nemovitost konkuruje sama sobě.

    Proč je to tam 4 krát? Asi to nemůžou prodat, tak to dali každému!

  • Nemovitost se objevuje v inzerci s různými cenami a informacemi.

    Tak co je vlastně správně? Komu mám zavolat? Jak poznám, že mi říkají pravdivé informace, když v druhém inzerátu je něco jiného...

  • V případě prodeje více kancelářemi má makléř jen jediný cíl – prodat první za jakoukoli cenu, protože jinak pracoval zadarmo.

    Nechtěli jste náhodou prodat za nejvyšší cenu….??? Makléř by měl hájit Vaši cenu. Za to ho přece platíte.

  • Ani majitel nemovitosti, ani realitní kanceláře nikdy nemají stoprocentně prodej pod kontrolou.

    Zainteresované strany neví, co právě dělají ostatní a to odrazuje kupující. Kupující potom uvažuje takto: “Jak mi zaručíte, že ve stejný okamžik nepodepisuje rezervační smlouvu i někdo jiný? Co když nemovitost prodá jiná kancelář dříve, než si vyřídím hypotéku? Mám s tím už špatné zkušenosti. Nabízejte mi raději jen to, co máte exkluzivně!”

  • Nenahrazujte kvalitu kvantitou!

  • Exkluzivních smluv není třeba se bát.

    Jen si ji řádně přečtěte a myslete na její vypověditelnost nebo dobu trvání.

V případě jakýchkoliv dotazů nás neváhejte kontaktovat.